Cukier – utajony wróg

Nie czarujmy się, słodycze są nieodłączną częścią naszego życia… Niewielu jest ludzi, którzy ich nie lubią. Ze słodkościami jest jak z napojami procentowymi: poprawiają humor, relaksują, zbliżają ludzi – skracają dystans podczas rodzinnych spotkań, umilają każde spotkanie. Badania naukowe dowodzą, że cukier uzależnia. Nawet kilkakrotnie bardziej niż zakazane substancje odurzające. 

 Jaki jest mechanizm uzależnienia od słodyczy?

Już sama myśl o zjedzeniu czegoś słodkiego wyzwala dopaminę. A zjedzenie – dopaminę i serotoninę – hormony odpowiedzialne m.in. Za regulację nastroju, zwiększenie motywacji i poczucie zadowolenia. Czego chcieć więcej? No właśnie… Znów cukru… Mechanizm nałogowy w czystej postaci – skutki pozytywne szybko mijają, pojawia się znów ochota. I znów… i to zwiększona! Niezauważalnie i nieświadomie wpadamy w uzależnienie od cukru. 

Najgorsze jest to, że nasz wróg jest utajony… Cukier jako dozwolony dodatek dodawany jest do wielu produktów. Więc nawet jeśli żyjesz w przekonaniu, że nie jesz cukru (bo przecież nie słodzisz, nie jesz słodyczy, nie kupujesz ciast czy lodów), jesteś w błędzie. Zobacz, w jak nietypowych produktach znajdziesz się cukier / glukozę: jogurt owocowy, smakowy serek homogenizowany, mleczny deser, smakowe napoje gazowane, pieczywo (nie tylko słodkie bułki i rogale, ale również ciemny chleb – najczęściej jest karmelizowany), wędliny, dania instant, sosy i gotowe dania w słoikach, ketchup, płatki śniadaniowe.

I w taki oto sposób Europejczyk zjada przeciętnie w ciągu dnia kilkakrotnie więcej łyżeczek cukru (45) niż powinien (6)! 

Skutki spożywania nadmiernej ilości cukru nie przychodzą szybko, kumulują się w ciele… – nie bez powodu mówi się o nim „cichy zabójca”.

Jakie alternatywy dla cukru i słodyczy?

Po pierwsze – świadomość. 

To już krok milowy ku zdrowiu. Jeśli wiesz, że cukier kryje się w wielu nieoczywistych miejscach, czytaj etykiety. I nie kupuj płatków, które mają cukier, syrop glukozowy (nie mówiąc już o syropie glukozowo-fruktozowym posiadającym bardzo szkodliwe działanie), słód jęczmienny i miód, bo więcej w tym produkcie słodzideł niż zboża. 

Po drugie – zamienniki cukru.

Fakt, że nie możesz spożywać cukru i słodyczy nie znaczy, że musisz rezygnować ze słodkiego smaku. Zobacz, jak wiele jest zdrowych zastępników białego cukru:

Maltitol IG: 35, Ksylitol (cukier brzozowy) IG: 7, Stewia IG: 3, Erytrytol IG: 0, Miód naturalny (warunkowo – IG wysokie, zaletą jest mnogość związków prozdrowotnych), Inulina. Warto pamiętać, że kryterium indeksu glikemicznego to tylko jedna z istotnych wartości. Ważne jest także działanie na organizm. Dlatego nie wszystkie popularne substancje zostały tu zawarte.

Po trzecie – zdrowe słodycze i przekąski?!

Skoro istnieją prozdrowotne zamienniki cukru, to można też mówić o zdrowych słodyczach! Jeśli miewasz ochotę na słodkie lub lubisz rozpieszczać najbliższych, a nie chcesz sięgać po produkty z białym cukrem, sprawdź ofertę sklepu Zdrowersi.pl: https://zdrowersi.pl/slodycze-i-przekaski-173 – bezy i lizaki ksylitolowe, czekolada ze stewią, ciastka słodzone maltitolem. Mniam, mniam! 🙂 

Źródła:

1. Kulczyński B., Czym zastąpić cukier, dostęp online: https://vitapedia.pl/czym-zastapic-cukier, 23.07.2022r.

2. https://faktyozywnosci.pl/cukier-cukrowi-nierowny/

Artykuł sponsorowany

Redakcja menudiabetyka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.