Węglowodany: w czym są zawarte i dlaczego są tak ważne?

Węglowodany, inaczej cukry, to organiczne związki chemiczne, które wraz z pokarmem trafiają do organizmu. Wszyscy, którym zależy na prawidłowej diecie, powinni dowiedzieć się, czym są oraz co ma dużo węglowodanów. To pozwoli dobrze zbilansować posiłki i uniknąć problemów żołądkowych.

Czym są węglowodany?

Węglowodany są niezbędne dla podtrzymania procesów życiowych. Najprościej mówiąc, odpowiadają za spalanie glukozy i w ten sposób dostarczają organizmowi energii. Ze względu na swoją budowę dzielą się na węglowodany proste i złożone. Tych pierwszych lepiej unikać, bo przyczyniają się do wzrostu masy ciała i mogą przyczynić się do rozwoju przewlekłych chorób.

Ponadto cukry można podzielić przez wzgląd na trawienie ich przez organizm na przyswajalne, które ulegają trawieniu i nieprzyswajalne, które fermentują dopiero w jelicie grubym.

Zapotrzebowanie organizmu na węglowodany

Aby szczegółowo ustalić, jakich mikroskładników potrzebuje organizm, należałoby przeprowadzić dokładną analizę u specjalisty dietetyka. Wykonuje się ją w oparciu o takie parametry jak: płeć, wiek, BMI, tryb życia i ewentualne choroby.

Ogólnie przyjmuje się, że osoba dorosła powinna spożywać nie mniej niż 220 g węglowodanów dziennie przy założeniu, że dieta ma około 200kcal. Generalnie węglowodany powinny stanowić od 45 do 60% wszystkich źródeł energii.

Co ma dużo węglowodanów?

Węglowodany złożone, które dietetycy określają czasem mianem dobrych węglowodanów, znajdują się przede wszystkim w pieczywie oraz pestkach i nasionach strączkowych. W mniejszym stopniu z również w warzywach i owocach.

Żywność zawierająca dobre węglowodany charakteryzuje się niską lub umiarkowaną kalorycznością i wysoką zawartością składników odżywczych. Ma też niewiele cholesterolu i szkodliwych tłuszczy typu trans.

Wśród zdrowych produktów bogatych w węglowodany specjaliści wymieniają brązowy ryż, komosę ryżową, gruboziarniste kasze oraz płatki. Sporo węglowodanów zawierają pełnoziarniste makarony i również pełnoziarnisty chleb.

Jabłka, gruszki, maliny to owoce bogate w węglowodany i warto włączyć je do swojego jadłospisu. Ze zdrowych przekąsek zawierających cukry wymienić należy daktyle, rodzynki i suszone śliwki.

Cukry (węglowodany) proste występują głównie w słodyczach, słonych przekąskach i gazowanych napojach. Zawarte są także w produktach, które powstają z białej mąki lub tych, które są wysokoprzetworzone, czy typu fast food. Należy ich unikać, ponieważ przyczyniają się do nadwagi. Szybko podnoszą poziom glukozy w organizmie, co może prowadzić także do cukrzycy.

Co powoduje niedobór węglowodanów

Dieta uboga w węglowodany może przyczyniać się do schorzeń nerek. Z powodu braku węglowodanów, organizm zacznie spalać białko a to znacznie je obciąży. Niedobór węglowodanów może też skutkować zawrotami głowy lub obniżeniem nastroju. U niektórych osób, które spożywają zbyt mało węglowodanów obserwuje się także spadek energii i nadmierną senność.

Dietetycy podkreślają, że dieta uboga w węglowodany sprzyja odchudzaniu, zwłaszcza na początkowym etapie, ale musi być prowadzona pod opieką lekarza. Wymaga też wykonywania regularnych badań kontrolnych.

Redakcja menudiabetyka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.