Dieta zgodna z indeksem glikemicznym

0
1008

Nie da się zliczyć, ile powstało już magicznych metod odchudzających. Jest ich po prostu całe mnóstwo! Można by było wyliczać je bez końca, rozpoczynając od krytykowanej przez całe społeczeństwo diety baletnicy (polegającej na spożywaniu płatków kosmetycznych nasączonym sokiem), kończąc na białkowej diecie Dukana, przez którą wiele osób nabawiło się poważnych problemów z nerkami. Miernikiem wartości metody odchudzającej jest oczywiście jej skuteczność. A nie da się ukryć, że dieta, która wykorzystuje w swoim działaniu indeks glikemiczny, przynosi wymierne rezultaty. Dzięki niej każdy jest w stanie pomyślnie zakończyć walkę ze zbędnymi kilogramami!

A czym właściwie jest ten indeks?

Otóż występuje on pod postacią liczb, które pokazują, jak mocno podniesie się poziom cukru we krwi po zjedzeniu konkretnego produktu spożywczego. Warto natomiast utrzymywać stały i stosunkowo niski poziom glukozy. Ma on spore znaczenie dla samej masy ciała. Jeżeli bowiem często dochodzi do gwałtownych skoków cukru we krwi, organizm zaczyna produkować zwiększone ilości insuliny, która jest hormonem odpowiadającym za obniżanie glukozy. To jednocześnie hormon anaboliczny. Odpowiada on za budowę organizmu, czyli może stymulować przyrost tkanki tłuszczowej. Opierając swoją dietę na produktach z niskim indeksem glikemicznym, można też zauważyć u siebie spadek apetytu. A gdy głód maleje, posiłki automatycznie stają się mniej obfite. Jedząc mniej, można natomiast w końcu chudnąć.

Co musi znaleźć się w takiej diecie?

Na diecie zgodnej z indeksem glikemicznym należy przestrzegać wyłącznie kilku zasad. Pierwsza z nich mówi o ogólnym rozłożeniu makroskładników w posiłkach. W ok. 55% mają się one składać z węglowodanów, w 15% z białek, a w 30% z tłuszczów. Każdego dnia należy spożywać produkty bogate w węglowodany złożone (brązowy ryż, grube kasze, ciemny makaron lub pieczywo pełnoziarniste), ok. pół kilograma dozwolonych warzyw (np. buraków lub brokułów) oraz kilka porcji owoców. Absolutnie zakazane są pokarmy bogate w cukry proste. Słodycze mają bowiem bardzo wysoki indeks glikemiczny, dlatego należy ich całkowicie unikać, eliminując z diety ciastka, czekoladki, cukierki, alkohol, soki owocowe, napoje gazowane czy nawet jogurty i serki. Ograniczać trzeba także produkty wykonywane z jasnej mąki. Od czasu do czasu można oczywiście sięgnąć po kromkę białego pieczywa, ale na co dzień lepiej wybierać to wykonane z pełnego ziarna. Posiłki muszą być też jedzone regularnie. Dieta zgodna z indeksem glikemicznym zakłada spożywanie pięciu porcji co 3-4 godziny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here